23948sdkhjf

10 år med Normanns flagskibsbutik

Ung og allerede folkeeje. Designhuset mener selv, at butikken på Østerbro har skabt banebrydende stil.
Det er de færreste butikker, der har oplevet, at deres kunder ligefrem samlede underskrifter ind for at forhindre en lukning. Men det skete for Normann Copenhagens flagskibsbutik.

En ny Føtex-butik, som ville gøre krav på lokalerne på Trianglen på Østerbro i København, valgte sidste år at trække sig fra kampen. Blandt andet derfor kan designbutikken, som nærmest er blevet folkeeje, nu fejre sin 10 års fødselsdag på adressen. Det var 21. november 2005, at dørene slog op.

Den syner ikke af alverden, når man står på Trianglen ved Bien – den runde bygning med kobbertag – og ser butikkens smalle facade, der fungerer som en flaskehals ind til de større lokaler, som tidligere havde huset en biograf.

Designhuset tog vinduets upåagtede størrelse som en udfordring. Og måske har det medvirket til, at beboerne i bydelen ligefrem ville kæmpe for butikken.

- Vi kunne se en udfordring med at skabe opmærksomhed og tiltrække nye kunder i den lille facade. Derfor har vi stylet nye vinduer hver aften 6 dage om ugen. På 10 år er det blevet til mere end 3000 forskellige stemninger og udtryk. Vores skiftende vinduesudstillinger er blevet så populære, at beboerne i området ofte går forbi på deres aftentur, for at se hvad personalet nu har fundet på. Det synes vi er ret sjovt, siger direktør Jan Andersen.

Ambitionen for 10 år siden var at skabe et detailkoncept, der ikke var set før – overhovedet, fortæller Jan Andersen, som var en af stifterne. Han var inspireret af oplevelser i butikker i New York, og butikken skulle samle en masse produktkategorier, som ikke hidtil var set i side om side og i samme butik. Han mener, at man har skabt en unik stil, som har inspireret andre.

- I starten af nullerne var detailområdet delt op i enten specialistbutikker med musik, møbler og tøj eller rene brandbutikker, hvor man trådte ind i det enkelte brands univers. I dag findes der globalt set utallige livstilskonceptbutikker.

Det gamle biografrum har ikke kun lagt rum til varer på hylder og borde. Butikken er op til 20 gange om året vært for udstillinger og events, der har spændet vidt fra collabs, lanceringer, koncerter, foredrag, udstillinger til designforedrag og fester med internationale gæster som verdensstjernerne Grace Jones, Pharrell Williams og Timbaland.

Torsdag blev fødselsdagen fejret med rabatdag og særlig lang åbningstid.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11