23948sdkhjf

Svane Køkkenet melder firma til politiet

Misbrug af navn og logo til konkurrence via falsk Facebook-side får Svane Køkkenet til at indgive politianmeldelse.
På mindre end 24 timer har en falsk Facebook-side, som udgiver sig for at være en ’fan-page’ for Svane Køkkenet, lokket over 20.000 brugere til at deltage i en konkurrence om et Svane køkken og samtidig videregive deres personlige informationer.

Firmaet bag bliver nu politianmeldt.

- Vi finder det groft, at et andet firma misbruger Svane Køkkenets navn og logo. Den høje kendskabsgrad og den goodwill, Svane Køkkenet har opbygget omkring sit brand, udnyttes af smarte firmaer sandsynligvis med det formål at lokke personlige data ud af brugerne, siger Ole Lund Andersen, administrerende direktør i TMK A/S, der ejer Svane Køkkenet.

Lokket med køkken til 80.000 kroner
I weekenden dukkede den falske Facebook-side op på nettet. Først blev den beskrevet som et officielt site for Svane Køkkenet: ” Velkommen til Svane Køkkenet – 100 procent dansk ejet – 100 procent dansk produceret… ” – vendinger, som ifølge Ole Lund Andersen er taget direkte fra Svanes eget website.

Med et køkken til en værdi af næsten 80.000 kroner i præmie til de, der tilmeldte sig konkurrencen, blev brugerne lokket til dels at ’like’ siden og til dels at deltage i konkurrencen.

I løbet af de første 24 timer havde over 6.000 ’liket’ siden, og over 23.000 havde ’liket’ konkurrencen. 15.000 havde delt den, og over 25.000 havde kommenteret.

- Vi beklager meget, at mange tusinde Facebook-brugere er blevet vildledt til at ’like’ en falsk Facebook-side og deltage i en konkurrence om et Svane-køkken, som vi intet har med at gøre, siger Ole Lund Andersen.

facebook tog affære
Den danske køkkenproducent er ufrivilligt havnet i samme svære situation som en række andre kendte brands. Volvo, Rema 1000 og Netto har alle været udsat for misbrug af deres navn og logo på falske Facebook-sider ligeledes med konkurrencer om deres produkter, som de intet havde med at gøre.

Svane Køkkenet kontaktede omgående Facebook, da de opdagede det grove forsøg på phishing, hvor deltagerne skal afgive personlige data og acceptere at modtage tilbud fra en række andre firmaer.

Facebook tog herefter fat i firmaet bag, og derefter blev beskrivelsen af siden ændret til en fan-page for Svane Køkkenet. Mandag aften lukkede Facebook-siden helt.

Som bruger af sociale medier er der god grund til at være særligt opmærksom over for phishing. Forbrugerstyrelsen modtager hver måned mellem 300 og 500 henvendelser fra forbrugere, der klager over en fupkonkurrence.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079