23948sdkhjf

Danmark og Sverige trækker op hos Nobia

Sammen med det britiske marked var det de nordiske lande, der sørgede for væksten hos den svenske køkkenspecialist i andet kvartal.
Nobia omsatte i andet kvartal for 3,575 mia. svenske kr. (3,0 mia. kr.) svarende til en vækst på godt 25 procent. Væksten er positivt påvirket af valutakurser samt opkøbet af Rixonway Kitchen. Koncernens organiske vækst var på 7 procent.

Driftsresultatet endte på 400 mio. svenske kr. (336 mio. kr.) og steg dermed med hele 37 procent, og overskuddet efter skat steg med 50 procent til 289 mio. svenske kr. (243 mio. kr.).

- Koncernens organiske vækst endte på 7 procent, og driftsmarginalen forbedredes i samtlige regioner. Salget i vores to største regioner, Norden og Storbritannien, steg til såvel forbrugere som professionelle kunder, siger koncernchef Morten Falkenberg.

- Vi fortsætter med at fokusere på lønsom vækst såvel organisk som gennem opkøb. Under forudsætning af, at den nuværende markedssituation holder, forventer vi at kunne nå målet om en driftsmarginal på 10 procent i løbet af næste kalenderår, tilføjer han.

På det nordiske marked omsatte Nobia for 1,609 mia. svenske kr. (1,4 mia. kr.) i kvartalet mod 1,448 mia. svenske kr. (1,2 mia. kr.) året før. Den organiske vækst i perioden er opgivet til 10 procent. Driftsresultatet steg i samme periode med 23 procent til 207 mio. svenske kr. (174 mio. kr.).

Ifølge Nobias regnskab var der tale om vækst på alle markeder bortset fra det finske. Størst var væksten i Danmark og Sverige.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157