23948sdkhjf

Ny strategi koster på bundlinjen i Boconcept

Trods en stigning i omsætningen på knap 10 procent er møbelkoncernen kommet ud af 2014/15 med et stort underskud.
38 butikslukninger, primært i Danmark, Spanien og USA, står som et klart symbol på den strategiske omstilling, som Boconcept gennemfører i disse år.

Den omfattende proces har i regnskabsåret 2014/15 medført ’særlige poster’ for 66 millioner kroner, så selvom møbelkoncernen har øget sin omsætning med næsten 10 procent, er resultatet på bundlinjen alligevel gået markant tilbage.

CEO Torben Paulin kalder 2014/15 for ” et skelsættende regnskabsår ”, hvor Boconcept har gennemført en strategisk optimering af hele sit forretningsgrundlag.

- Regnskabsåret 2015/16 står i omstillingens og tranformationens tegn, så vi fra 2016/17 har væsentligt bedre forudsætninger for at indfri vores vækst- og indtjeningspotentiale ved en gradvis udbygning af butikskæden – med de rigtige åbninger og de rigtige franchisetagere, siger han.

Fremgang forude
Trods butikslukningerne forventer Boconcept i 2015/16 en vækst i omsætningen på 2 procent, mens overskudsgraden ventes forbedret til 4 procent. Den forbedrede indtjening baseres på en forventning om, at omkostningerne til kollektionsopdatering samt hensættelser til tab på debitorer vil falde betydeligt.

- I regnskabsåret 2015/16 vil vores omsætningsvækst falde som konsekvens af færre butikker i franchisekæden. Omvendt forbedres vores overskudsgrad som følge af reducerede hensættelser til tab på debitorer og bedre effektivitet i hele forretningsmodellen, siger Torben Paulin.

Sideløbende med de 38 butikslukninger har Boconcept åbnet 25 nye butikker. Det betyder, at kæden ved udgangen af april bestod af 253 butikker, heraf 24 egne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125