23948sdkhjf

ZOW vil tilbage til fordums styrke

Efter en række sløje år er alle sejl sat for at genrejse den traditionsrige messe for underleverandører i møbelindustrien.
ZOW har i over tyve år været et af møbelbranchens foretrukne mødesteder, når det kommer til underleverancer inden for møbel- og køkkenproduktion.

Men messen i Bad Salzuflen indtager ikke længere den fremtrædende position, som den gjorde op gennem 00’erne. De senere år er der blevet længere mellem de besøgende, og bunden blev nået i 2015, hvor færre end 7.000 besøgende gik gennem tælleapparaterne.

- Det er ingen hemmelighed, at messen har haft det hårdt de sidste 3-4 år. Zow har sovet i timen og har ikke været gode nok til at lytte til, hvad udstillerne gerne ville have. Samtidig har der været hård konkurrence fra Interzum i Köln, som har udviklet sig til at være en rigtig god messe, siger Lis Nørgaard fra Denmark Business Consulting til Wood Supply.

Ny direktør og nye tiltag
Lis Nørgaard har siden 1999 arrangeret dansk fællesstand på ZOW og står i det daglige for at promovere underleverandørmessen i Danmark og det øvrige Skandinavien.

Hun peger ikke mindst på ansættelsen af en ny direktør, Frank Haubold, som et håndfast bevis på, at arrangøren, Clarion Events, arbejder hårdt på at genvinde det tabte terræn. Den nye direktør er tiltrådt den 1. juni og har tidligere stået i spidsen for netop Interzum.

- Frank Haubold ved, hvad der skal til for at vende udviklingen og er en mand, der er kendt for at være i øjenhøjde med udstillerne, siger hun.

Samtidig arbejder ZOW-arrangørerne på en række nye tiltag; herunder workshops, nye produktgrupper og særudstillinger. Til dette års messe havde hollandske Lidewij Edelkoort designet udstillingen ”Trendworks” med fokus på farver, materialer og trends i møbelindustrien. Udstillingen gentages i 2016, hvor de besøgende blandt andet også får mulighed for at gå på opdagelse i et ”Creative Lab” om brug af 3d-print i møbelproduktion.

Målet er 450 udstillere
Næste års ZOW afholdes fra den 16. til den 19. februar, og på nuværende tidspunkt er knap 100 udstillere på plads. Målet er 450, hvilket vil være to en halv gange flere end i år, og samtidig skal besøgstallet løftes væsentligt.

- Vi skal helst tilbage til 2012-niveau, hvor messen havde over 17.000 besøgende. Udviklingen skal vendes nu, og det sætter man alt ind på, siger Lis Nørgaard.

Hun forventer omkring 15 skandinaviske udstillere på messen. Af danske virksomheder er der på nuværende tidspunkt indgået aftaler med HT Bendix og Front-z, som deltager i fællesstanden, samt Furnipart og Linak som deltager med egne stande.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078