23948sdkhjf

Et lille stykke Danmark indtager verdens største møbelmesse

Med konceptet ”Danish Livingroom” er den danske fællesstand blevet en stor succes i Milano, hvor 20 danske virksomheder igen i år får hele verden som markedsplads.
Siden introduktionen i 2012 er den fælles danske stand; Danish Livingroom, blevet en af de mest besøgte på møbelmessen, Salone Internazionale del Mobile, i Milano.

Det skal den gerne være igen i år, og når messen åbner den 14. april, har Ambassaden i Rom og Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning været i gang med forberedelserne i næsten et år.

- Allerede kort tid efter 2014-messen mødtes vi med sidste års deltagere for at evaluere og opsamle erfaringer. Det er ekstremt vigtigt for os, at vores virksomheder får mest muligt ud af Milano-udstillingen, så de kan knytte bånd, som understøtter eksport og åbner døre til nye markeder, fortæller direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning.

Hele verden som marked
Eksportrådet har siden 2007 arbejdet på at opbygge relationer til Salone Internazionale del Mobile og arrangerede den første fællesstand i 2008. Konceptet Danish Livingroom er sat i verden for at brande dansk design på en ny måde, og det har været med til at øge opmærksomheden.

- Vi ønsker at vise dansk design frem på en ny og dynamisk måde og skabe et brand, som samler og synliggør virksomhederne på den kæmpestore messe, hvor man let forsvinder i mængden. Danish Livingroom er et skarpt koncept med afsæt i den danske design- og arkitekturarv, hvor vi giver de besøgende fornemmelsen af at træde ind i et lille stykke Danmark, forklarer Betina Simonsen.

Standkonceptet, der er designet af Tine Mouritsen, inkluderer både køkken- og udeområde og har fået plads til i alt 20 virksomheder. Blandt disse er Thors-Design, som er med i Milano for fjerde gang.

- Før Milano tænkte vi ret traditionelt; at vi skal angribe et marked af gangen. Men globaliseringen betyder, at man skal arbejde på en ny måde, og konkret har messen ført til, at Frankrig på ret kort tid blev vores næststørste eksportmarked, fortæller partner Jytte Baarup Bilstrup.

- Det er så massiv en messe, og derfor får man et kæmpe marked – ja, hele verden – at analysere på. Vi ved nu mere om, hvor vi skal sætte ind, og hvad vi skal sortere fra. Vi forstod hurtigt, at vi skal plukke segmenter ud i flere lande og finde frem til dem, som kan lide vores bæredygtige udtryk. Vi får i Milano adgang til kunder, der drages af vores storytelling. De segmenter kunne vi have søgt længe efter, hvis vi havde taget et land af gangen, forklarer hun.

Deltagende virksomheder i 2015: Billedskærer Povl Kjer, dk3, EO Denmark, Erik Jørgensen Møbelfabrik, Fraster, Fredericia Furniture, Gejst, Herman CPH, Kastrup Design, Kähler Design, Linak Danmark, HTH, Louis Poulsen Lighting, Mater, Philip Grass Furniture, One Copenhagen, Skagerak Danmark (Trip Trap), Thors-Design, Wallz og Woud.

Læs mere om udstillingen og virksomhederne på Danish Livingrooms Facebook-side
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078