23948sdkhjf

Top 10: Møbelbranchens vigtigste tendenser #2

Designjournalist og trendforsker Frank A. Reinhardt giver sit bud på de vigtigste trends i den internationale møbelverden. Læs anden del her.
På dette års Imm-messe var designjournalist og trendforsker Frank A. Reinhardt blandt oplægsholderne. Han har identificeret ti vigtige trends og tendenser, som ifølge ham kendetegner den internationale møbelbranche netop nu.

Wood Supply bragte fredag de første fem i rækken og følger her op med de sidste fem bud.

6. Digital komfort
Digitale tilbud til den netværksforbundne bolig er i hastig vækst. I dag er der apps til justering af centralvarme, onlineløsninger til at holde øje med brandalarmer, kameraer, bevægelsesdetektorer og endda personlige vejrstationer.

Men det er kun begyndelsen. I House 3.0 digitaliseres hvert enkelt værelse. Alle elektriske apparater kommunikerer med ejerens tablet eller smartphone, den digitale indkøbsliste er forbundet med online-supermarkedet, og opskrifts-app’en ved præcis, hvilke fødevarer, der er tilgængelige i huset, og foreslår en egnet opskrift. I badeværelset er den digitale revolution allerede i en vis grad blevet virkelighed. Hvert medlem af husstanden kan indtaste sit individuelle bruserprogram, og berøringsfri armaturer, toiletter med opvarmet sæde og integreret radio bliver mere og mere populære – også på den nordlige halvkugle. Og det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før toilettet har direkte online forbindelse til lægens kontor for at give regelmæssige opdateringer om brugernes sundhed.

Der er apps til at hæve og sænke skrivebordet, åbne og lukke garageporte eller oplyse sofaen. Spiseborde kan folde sig sammen automatisk, overskabe kan åbnes med en simpel håndbevægelse, og i fremtiden vil håndvasken sikkert være i stand til selv at tilpasse sig til højde efter brugeren. Ergonomiske møbler og adaptive systemer kan sikkert bidrage til at gøre hverdagslivet lettere – især for de ældre. Men i sidste ende er der en meget fin balance mellem fornuft og nonsens, når det kommer til digitalisering af hus og hjem.

7. Heavy metal
På Imm Cologne 2014 sprang de solide kobberfarvede lamper, borde og accessories meget i øjnene. Ved første øjekast synes denne hype at have lagt sig lidt på det seneste.

Selv om kobber har etableret sig med en bred kundekreds, nyder andre metaller som platin eller messing også stigende popularitet – og spiller samtidig en rolle i megatrenden hygge.

8. Colour up your interior
Efter flere år, hvor en mangfoldighed af grå nuancer har domineret, opstod en blå palet sidste år som det første tegn på en ændring i retning mod mere farverige nuancer.

Især når det kommer til boligtekstiler og polstrede møbler, er interiør bliver mere farverigt igen. En varm orange nuance spiller en førende rolle – fra de jordnær, rustne nuancer til friske kombinationer med pink, pudder og himmelblå, pastel- og smørgul. Forskellige nuancer af violet er også et populært valg lige nu.

Alt er tilladt, men intet er tilfældigt – heller ikke selv om det kan se sådan ud. Enhver, der ønsker at prøve kræfter med at lege med farver, har brug for en sikker fornemmelse for detaljer.

9. Upcycling
Upcycling er på mode – og når det kommer til møbler, er der tale om en ægte trend. Drevet af de seneste års DIY-bevægelse handler denne tendens om andet og mere end blot at genbruge materialer: Hele elementer som skuffer, tasker, lampeskærme, læderjakker, tæpper, stole eller natborde bliver omdannet.

Nogle producenter arbejder meget passioneret med upcycling. Schulte Design, for eksempel, omdanner gamle pelsfrakker til betræk til deres Butterfly foldestol. Bæredygtig produktion er blevet et benchmark i møbelindustrien, og sektoren er også på udkig efter nye, naturlige materialer som for eksempel fique. I Colombia svarer fique til kokosfibre eller bomuld i andre dele af verden.

10. Møbler med humor
På Imm Cologne 2015 så man mange eksempler på møbler med humor fra såvel unge som veletablerede designere.

Designeres selvreflekterende tilgang til arbejdet sætter et bemærkelsesværdigt aftryk på scenen som helhed, og møbler og tilbehør med humor, ironi og underdrivelse er meget populære stilistiske enheder lige nu.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094