23948sdkhjf

Sådan får du succes på eksportmarkederne

Projektet ”Eksportens DNA” giver opskriften på en dansk eksportsucces.
Kun 5-6 procent af virksomheder i den private sektor eksporterer varer, men de står for 26 procent af sektorens arbejdspladser. Sammen med eksportører af tjenesteydelser svarer disse få virksomheders internationale salg til 50 procent af Danmarks BNP.

Med mere end 200.000 danske virksomheder er eksportpotentialet langt større. Aarhus Universitet og Eksportforeningen har derfor kortlagt ”Eksportens DNA”, der giver opskriften på eksportsucces.

- Omkring 11-12.000 danske industri- og engrosvirksomheder sælger deres varer internationalt. Inden for fremstillingssektoreksport står 10 procent af virksomhederne for over 90 procent af eksporten. Alt for mange eksportforsøg fejler. Succesfulde eksportvirksomheder har større omsætningsvækst og skaber flere arbejdspladser. Derfor skal vi hjælpe virksomhederne på vej i deres internationale salg, siger Ulrik Dahl, CEO i Eksportforeningen.

- Selvom Danmark er et lille marked, er vi en af verdens tyve rigeste nationer, og det kan forskerne kun forklare med, at Danmark er opkoblet til den globale økonomi, altså at vi har eksport. Økonomier, der er i stand til at eksportere, får større vækst, større produktivitet og råd til mere velfærd, forklarer Ulrik Dahl.

Virksomheder kan lære af DNA’et
Kun ganske få tusinde danske virksomheder lykkes internationalt. Ved at studere disse virksomheder, og sammenligne virksomheder med og uden eksport, kan man kortlægge de dygtige eksportvirksomheders underliggende DNA. DNA’et synliggør de discipliner, som dygtige eksportvirksomheder er særligt gode til:

- Vi har nogle absolutte top-performere med produkter og serviceydelser, der kan klare sig på de internationale markeder. De er langt bedre end den gennemsnitlige danske virksomhed, og de har nogle helt særlige kendetegn, fx har de højere produktivitet og innovationsrate. Kendetegn, som viser sig at være afgørende for at klare sig på de internationale markeder, forklarer professor Philipp Schröder.

Han står i spidsen for kortlægningen, der er resultatet af flere års forskning inden for globalisering af danske virksomheder. Forskningen er gennemført af Tuborg Research Centre for Gloabalisation and Firms ved Aarhus Universitet.

- Det er vigtigt at fortælle andre virksomheder, hvad top-performerne i dansk erhvervsliv gør rigtigt. Eksportens DNA skal være kilde til inspiration og forandringer til de virksomheder, der gerne vil ud til nye markeder, dem der har brug for vækst, og dem der måske er gået i stå i deres internationale udvikling.

Praktisk eksportopskrift er videnskabeligt bevist
Top-performerne er ikke kun store virksomheder. Lidt færre end 200 store virksomheder står for 54 procent af vareeksporten i den private sektor, mens SMV-segmentet tæller sig for de øvrige 46 procent.

- Den danske virksomhedsstruktur er præget af SMV’ere. Flere af disse kan slå igennem internationalt og opnå den vækst, der følger med eksportsucces. Men det kræver, at de får mulighed for at lære af andre, der har knækket koden, og det er vores målsætning med Eksportens DNA. For første gang har vi den praktiske, kommercielle opskrift videnskabeligt bevist, forklarer Ulrik Dahl.

Eksportens DNA formidles til danske virksomheder i hele 2015 gennem artikler, animationsfilm, konferencer, foredrag og gå-hjem-møder. Læs mere på www.eksportensdna.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094