23948sdkhjf

Fra møbelsnedkeri til moderne designhus

Traditionsrige Andersen Furniture skruer markant op for produktudviklingen og vil i højere grad være kendt som et designhus, der laver andet og mere end massive træborde.
Møbelproducenten Andersen har de seneste år drejet sit fokus i retning af en mere moderne designprofil, og virksomheden er efterhånden nået langt i sin transformationsproces fra traditionelt møbelsnedkeri til designhus med fokus på moderne nordisk møbeldesign.

En ny designafdeling med Jørgen G. Andersen i spidsen skal sikre, at der fremover lanceres nye produkter i en langt højere hastighed, og sortimentet vil samtidig favne flere produktgrupper end hidtil.

- For at skabe vækst må vi bevæge os ind på andre områder – det kan for eksempel være polstermøbler eller forskellige småmøbler i en høj kvalitet. Vi kommer af en nordisk møbeltradition, og de værdier, som er forbundet hermed, vil fortsat være en vigtig del af vores hverdag, fortæller Jørgen G. Andersen til Wood Supply.

Nyt setup – nye muligheder
Processen fra snedkeri til designhus har medført en radikal ændring af selvforståelsen og en forenkling af værdikæden. Andersen har blandt andet nedlagt afdelingen for opskæring og er i stedet gået over til at source halvfabrikata.

- Med det nye setup følger en masse muligheder. Vi behøver ikke længere at designe møbler, der passer til vores produktion. Derfor kan vi nu sprede os ud og lave langt flere produkter. Vi ved, at vi kommer til at begå fejl, men vi ved også, at hvis vi ikke gør noget, så sker der heller ingenting, siger Jørgen G. Andersen.

Ingen stabelvarer
Udgangspunktet for den nye strategi er at skabe internationalt orienterede produkter i en god kvalitet med prisen i fokus.

- Prisstrukturen har ændret sig markant i retail. Før krisen var vi lidt ligeglade med, om et bord kostede 28.000 eller 32.000. Det er vi ikke i dag. Vi vil gerne udvikle os og har en klar idé om, hvor vi gerne vil være i markedet. Men vi bliver aldrig en butik med stabelvarer på hylderne. Det er slet ikke vores boldgade, pointerer Jørgen G. Andersen.

Andersen har netop lanceret arbejdsbordet D1 og spisebordet T6, designet af henholdsvis bykato og Ditlev Karstens, og inden for den nærmeste fremtid følger yderligere et par spiseborde og en skænk. Virksomheden arbejder også på en relancering af en Kay Kørbing-stol fra 1956 samt flere projekter med unge arkitekter.

Jørgen G. Andersen har også store forventninger til den prisvindende Andersen Chair, som virksomheden i den kommende tid vil sætte yderligere fokus på. Stolen, der består af ben i massivt træ og sæde i komposit, har hidtil været håndlavet, men går nu over til maskinel produktion.

Nærmarkeder i fokus
Andersen vil fremover satse på at udvikle møbler, der kan sælges både på privatmarkedet og erhvervsmarkedet med hovedfokus på Danmark, Norge og Sverige. Desuden har virksomheden netop ansat sin egen sælger i Tyskland.

- Vi vil have vores eget personale på markederne, for det tror vi mest på i længden. Det er selvfølgelig også det, der koster flest penge, og derfor tager vi det ’step by step’, forklarer Jørgen G. Andersen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188