23948sdkhjf

Hent morgendagens råstoffer i nutidens produkter

Hvordan kan danske virksomheder forebygge råstofmangel allerede i designfasen? Direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & beklædning giver et bud i dagens klumme.
Middelklassen vokser eksplosivt, og i 2030 er der globalt over en milliard flere mennesker i dette købestærke segment. Men vi har hverken råstoffer eller plads til affaldet, hvis de alle skal forbruge, som vi gør i dag.

I Innovationsnetværket kigger vi derfor nu på, hvordan bolig- og beklædningsvirksomhederne kan blive klar til fremtiden. Vores øjne er rettet mod sygehussektorens affaldsdynger og seniorernes gode økonomi. Den kombination tror vi nemlig på kan blive en gylden dansk niche

Hospitalerne i Region Midtjylland har årligt 120 tons affald lavet af elektronik, jern eller metal. Læg dertil affaldet fra landets øvrige hospitaler – det er enorme mængder råvarer, som vi kan bruge til at udvikle nye, bæredygtige produkter, hvis vi lige finder ud af, hvordan det gøres bedst.

Fra lineær til cirkulær økonomi
Svaret ligger blandt andet i cirkulær økonomi, som er en ny måde at tænke produktion og forbrug på. Inspirationen kommer fra naturens cyklus, hvor intet går til spilde. Vi ser her et opgør med vores nuværende lineære økonomi, hvor virksomheder producerer en vare og sælger den til forbrugeren, som smider varen ud, når den er brugt. Det skaber bjerge af affald, og forretningsmodellen er kun gangbar, hvis ressourcerne er rigelige, og vi holdningsmæssigt mener, at det er i orden.

Men med en hurtigt voksende global middelklasse kommer vi inden for få år til at mangle råstoffer, og vi kan heller ikke håndtere al det affald. Desuden vokser befolkningernes bevidsthed verden over om at værne om miljøet af hensyn til kommende generationer.

Cirkulær økonomi handler om at hente morgendagens råstoffer i nutidens produkter og skabe varer med komponenter, der kan leve videre efter endt brug. Det gælder om at forebygge affald allerede i designfasen, så vores ressourcer ideelt set indgår i en uendelig cyklus og skaber værdi langt ud over det enkelte produkts levetid. Det er godt for miljøet. Og det er godt for forretningerne.

Bæredygtighed betaler sig
Vi ved fra flere undersøgelser, at bæredygtighed betaler sig. Nykredit har analyseret over 5.000 globale børsnoterede selskaber, og især de seneste to år viste der sig en sammenhæng mellem ESG rating (environment, social og governace) og økonomisk performance. Et britisk studie viser tilsvarende, at god bæredygtighedspraksis påvirker virksomheders afkast positivt og at klare bæredygtighedsstandarder reducerer en virksomheds kapitalomkostninger.

Det er derfor ikke tilfældigt, at EU-kommissionen den forgangne sommer meddelte i en pressemeddelelse, at EU nu systematisk satser på cirkulær økonomi som vækstfaktor, og at Miljøministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet i Danmark har strategisk fokus på cirkulær økonomi som vækstdriver.
Med andre ord: Bæredygtighed giver i de kommende år en konkurrencemæssig fordel, som indebærer gode forretningsmuligheder for danske virksomheder. Et oplagt sted at starte er med seniorerne.

Verden fyldes med købestærke seniorer
Lad os se på lidt tal:

• I 1950 udgjorde antallet af ældre over 60 år 8% af verdens befolkning.

• I 2006 var tallet steget til 11%.

• I 2050 er 20% af verdens befolkning over 60 år.

De kommende 60+ generationer vil i stor stil stille krav om et aktivt og uafhængigt seniorliv. Vi bør allerede nu forberede os til dette store marked af seniorer med købekraft, men det er vigtigt at forstå, at de er kritiske forbrugere med klare forventninger til de produkter og services, som de vil krydre pensionsalderen med.

Derfor skal vi nytænke – blandt andet ved at forstå seniorerne som forbrugere, hvor kræfter og førlighed forringes, mens krav og forventninger til kvalitet, teknologiske muligheder og design er intakt. Vi skal med andre ord imødekomme de ældres behov og ønsker samt understøtte deres muligheder for at klare sig længst muligt i eget hjem via smarte løsninger, så offentlige udgifter til hjælp og pleje ikke løber løbsk.

Produktudvikling på tværs
I Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning har vi taget hul på potentialet. Vi ønsker at kortlægge ældres hverdagsudfordringer i Europa for at udvikle nye idéer til produkter, som kan gøre livet nemmere for de ældre.

Vi håber at kunne igangsætte et projekt med designere og ingeniører, hvor fokus ligger på en cirkulær forretningsmodel, så de enorme mængder af skrottet sygehusudstyr bruges i nye materialestrømme. Tanken er at udvikle idéer i tæt samspil med virksomheder og studerende fra blandt andet ingeniør-, design- og arkitektskoler. De studerende får derigennem praksiserfaringer med at skabe nye produkter til ældre, som tager udgangspunkt i den cirkulære økonomi. Og virksomhederne får indsigt i nye produktmuligheder baseret på brugerundersøgelser og sygehusenes skrottede udstyr.

Samtidig får sygehusene løst et stort problem, da affald, som er både dyrt og besværligt at komme af med nu indgår i nye materialestrømme. Sidst, men ikke mindst, får seniorerne nye og innovative tilbehørsprodukter, der kan gøre livet nemmere – og som samtidig har en god historie, da de er lavet af materialer, der ellers var havnet på lossepladsen. Den fortælling kan være med til at positionere Danmark som foregangsland inden for cirkulær økonomi.

Cirkulær økonomi
Cirkulær økonomi bygger på de faktuelle forhold:

• I 2030 er vi globalt mere end en milliard flere mennesker i mellemklassen end i dag.

• Råstofpriserne vil stige, for der bliver færre ressourcer at trække på til produktion af nye varer

• Mængden af affald vil stige

Målet for en cirkulær økonomi er at bortskaffe al affald af enten biologisk nedbrydelig vej eller ved at genanvende restprodukter i lukkede tekniske kredsløb. Dermed skal produkter allerede i udviklingsfasen designes til genbrug, hvilket muliggør nye forretningsmodeller, hvor slutbrugere og virksomheder får adgang til at bruge værdien i et produkt frem for at eje produktet.

Cirkulær økonomi kaldes den tredje industrielle revolution, fordi den radikalt ændrer virksomheders og offentlige myndigheders værdikæder og forretningsmodeller.

Læs på www.innonetlifestyle.com hvordan Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning arbejder med bæredygtighed og cirkulær økonomi – bl.a. i projekterne Rethink Business ( www.rethinkbusiness.dk) og Det Grønne Iværksætterhus (www.dgih.dk)
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141