23948sdkhjf

Skuffende sommersalg og nedskrivninger trækker ned hos Nobia

Den nordiske køkkengigant er kommet ud af tredje kvartal med et underskud på 323 mio. SEK – nedskrivninger på goodwill og lavere omsætning i Norden er de primære forklaringer.
Nobia AB har netop offentliggjort tallene for årets tredje kvartal, hvor det blev til en samlet omsætning på 2.950 mio. SEK mod 2.798 mio. SEK i samme periode sidste år. Fremgangen skal dog ses i lyset af en positiv valutakurseffekt på 237 mio. SEK, og der er således reelt tale om en negativ organisk vækst på -3 procent.

Resultatmæssigt er Nobia kommet ud af kvartalet med et underskud på 323 mio. SEK, hvilket ikke mindst skyldes nedskrivning af goodwill i forbindelse med det planlagte salg af den franske køkkenkæde Hygena på 326 mio. SEK. Koncernens bruttomargin er øget fra 40,7 til 42,9 procent, positivt påvirket af højere salgsværdi, lavere materialepriser og positive valutakurseffekter.

- En stor del af den negative organiske vækst kan henføres til mindsket salg i Hygena, men nedgangen forklares også af et lavere salg i sommermånederne i Norden, Sverige undtaget, siger koncernchef Morten Falkenberg, der oplyser, at det planlagte frasalg af Hygena ventes afsluttet inden årets udgang, forudsat godkendelse fra de franske konkurrencemyndigheder.

- Fremover fokuserer vi på at generere organisk tilvækst samtidig med, at vi vurderer potentielle opkøbsmuligheder og planlægger at øge antallet af butikker fra og med næste år, siger Morten Falkenberg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094