23948sdkhjf

Dansk møbeldesign er blevet et globalt brand

”Images of Danish Furniture” nåede et af sine højdepunkter, da godt 100 branchefolk diskuterede fortid, nutid og fremtid.
Der er absolut grund til optimisme, men det bliver aldrig som i gamle dage.

Nogenlunde sådan må de godt 100 deltagere have konkluderet på vejen hjem fra Industriens Hus i torsdags. Her havde Træ- og Møbelindustrien (TMI) inviteret en række stærke personligheder fra ind- og udland til at sætte fokus på fortid, nutid og – heldigvis også – fremtiden i dansk møbeldesign.

For selvom branchen har taget imod nogle gevaldige hug i årene under krisen, er mulighederne bestemt til at få øje på.

- Vi har så meget at tilbyde verden. Samfundet fungerer i Danmark, og det er blandt andet fordi, vi omgiver os med godt design. Danmark har alle muligheder for at blive et globalt brand, som alle vil være interesserede i, sagde Anne Lise Kjaer, trendekspert og fremtidsforsker i London-baserede Kjaer Global.

Fortællingen om "Danish Modern"
Flere af dagens oplægsholdere fremhævede, at nye aktører som Bolia, Hay og Muuto har været dygtige til at involvere unge designere og skabe nyt design til konkurrencedygtige priser. Men ude i verden er dansk design stadig uløseligt forbundet med de klassiske møbler fra guldalderen i dansk design – en fortælling der har vokset sig stærk gennem generationer:

- Er møbler smukke i sig selv? Nej, det mener jeg ikke. Det smukke opstår i måden, vi taler om møblerne. Design har ikke dna – det handler om fortællinger, kultur og kontekst. Konceptet ”Danish Modern” blev ikke skabt på tegnestuerne eller i snedkerierne – det var gennem fortællinger, lød det fra professor ved CBS, Per H. Hansen, da han fra scenen gav en historisk gennemgang af fortællingen om dansk møbeldesigns storhed og fald i det 20. århundrede.

Nye brands bærer historien videre
At det den dag i dag stadig er de gamle mestre, der bærer fortællingen om dansk design, understregede arkitekten Tobias Lutz. Han er grundlægger af den internationale designportal, Architonic, og kunne fortælle, at der ikke er en eneste nulevende dansker blandt de 100 mest søgte designere i Architonics omfattende database. Det giver stof til eftertanke, men er langt fra ensbetydende med, at dansk design sejler mod afgrunden:

- Ingen andre lande har så mange unge brands, der vokser så hurtigt. Normann, Hay, Lightyears, Muutu, +Halle, &Tradition samarbejder alle med internationale designere og producerer over hele verden. Det er danske brands, der fortæller en dansk historie. Men dansk design er ikke længere defineret ved håndværket og de lokale materialer. Det er i bund og grund blevet et globalt brand, som er forankret i Danmark, lød det fra Tobias Lutz.

Lille og lokal eller stor og global?
Der er altså grund til optimisme i den danske møbelbranche, men virksomhederne må dog forholde sig til, at den lokalt forankrede produktion vil have vanskelige vilkår på den internationale scene. I hvert fald hvis man skal tro Tobias Lutz:

- Jeg tror på lokalt producerede klassikere, fordi der vil være et marked for den slags luksus. Der er også et marked for virksomheder som fx Mater, der beslutter, at de ikke vil være globale. Men lokal produktion i global konkurrence overlever ikke. Det handler om at træffe et valg og være klar over, hvad dette valg betyder. Vil du være en lille, hip, lokal aktør eller vil du konkurrere internationalt?, sagde han, mens Anne Lise Kjaer pointerede, at et nøgleord er 'det gode liv'. For virksomhederne handler det om at finde ud af, hvordan de bidrager til fortællingen om det gode liv i en moderne verden:

- Vi er et sted, hvor vi skal redefinere, hvad 'nordic modern' er. Det er en proces, hvor vi konstant skal forny os. Vi skal forstå, hvad vi er gode til og sætte det ind i det 21. århundrede. God smag bliver dårlig, når alt for mange har den. Derfor skal vi hele tiden være et skridt foran, sagde Anne Lise Kjaer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172