23948sdkhjf

Skolereformen sætter Duba-B8 under pres

Produktionsapparatet kører på højtryk hos den midtjyske møbelproducent, som har fået så mange nye bestillinger, at enkelte kunder er blevet henvist til konkurrenten.
De knokler på livet løs i disse dage hos Duba-B8, som stort set ikke har haft lukket på fabrikken i Bjerringbro siden foråret.

- Fra april har fabrikken kørt videre på overarbejde i helligdagene, og vi har siden været nødt til at indføre aftenhold, ligesom fabrikken har kørt på fuldt tryk i sommerferien, hvor vi ellers normalt har lukket i tre uger, siger forretningsudviklingschef i Duba-B8, Hans Christian Laursen, til Wood Supply.

Konkret har Duba-B8 mere end tredoblet fabrikkens output i forhold til normalen over de seneste måneder. Årsagen til travlheden er den skolereform, der træder i kraft med formel virkning fra det nye skoleår, som for de fleste skolers vedkommende starter mandag. Her stilles helt nye krav til, hvordan arbejdspladserne for skolens personale indrettes, og det har fået størstedelen af landets kommuner til at lægge store bestillinger på ny kontormøbler.

Duba-B8 vandt på prisen

Både Rammeaftale 50.31 Kontormøbler/Øst og Rammeaftale 50.32 Kontormøbler/Vest er forpligtende rammeaftaler for de kommuner, som er tilsluttet gennem SKI.

Ved begge rammeaftaler – som udløber 15. juli 2016 – er Duba-B8 valgt som leverandør efter kriteriet ”laveste pris”.

Kilde: SKI
Læs også: Duba-B8: Vi går ’all in’

Bestillingerne foretages hos Duba-B8 af kommunerne, som bruger SKI til at købe ind på. Og da SKI for to år siden valgte Duba-B8 som leverandør i både ”Rammeaftale 50.31 Kontormøbler/Øst” og ”Rammeaftale 50.32 Kontormøbler/Vest”, betyder det i praksis, at fabrikken i Bjerringbro skal levere kontormøbler til folkeskolerne i 67 af landets kommuner.

Hans Christian Laursen understreger, at Duba-B8 naturligvis er både glade for og stolte over, at virksomheden vandt opgaven, men tilføjer samtidig, at det store boom i bestillingerne ikke har været uden ofre.

- Det har været hårdt, men vores medarbejdere har udvist en meget prisværdig fleksibilitet, hvor nogle er mødt ekstraordinært tidligt ind, mens andre har meldt sig til at arbejde på aftenhold. Andre igen har aflyst sommerferien, men vi har selvfølgelig stadig haft både sommerferieafløsere og vikarer inde over i hele perioden, siger han om forløbet, som tog fart op til skolernes sommerferie, hvor bestillingerne for alvor begyndte at hobe sig op.

Afgiver bestillinger til konkurrenterne
Den store koncentration af bestillinger har endvidere betydet, at Duba-B8 har været nødt til at sende en del ordrer videre til en uventet kant.

- Vi har flyttet mange ordrer over til vores konkurrenter og ligefrem aktivt hjulpet kunderne med at komme andre steder hen, hvis vi ikke har kunnet levere til den tid, kunderne ønskede, fortæller Hans Christian Laursen, som også har oplevet en knaphed på stort set alle nødvendige materialer.

- Siden juni har vores største udfordring været at skaffe plader, metal, hjul og alle de andre materialer, som vi skal bruge, fra vores underleverandører. Det er virkelig ingen overdrivelse, når jeg siger, at vi har købt alt, hvad vi kunne, så det har haft en stor og afsmittende effekt på både underleverandører og vores konkurrenter, konstaterer Hans Christian Laursen.

Skuffede kunder giver søvnløse nætter
Hverken han eller Duba-B8 fortryder, at de bød ind på – og vandt – opgaven med de to rammeaftaler i regi af SKI, men for Hans Christian Laursen er der alligevel to faktorer, der nager. Den ene er hensynet til medarbejderne, som har været nødt til at levere en ekstraordinær indsats over flere måneder. Den anden er forholdet til kunderne, som den salgsansvarlige ikke er glad for at skuffe.

- Jeg har været ansat her i 14 år, og det er bestemt ikke normalt, at jeg skal skuffe kunderne. Så det gør virkelig ondt og giver søvnløse nætter, når jeg oplever, at vi må sige til en kunde, at vi ikke kan levere de ønskede møbler til de ønskede tider, fastslår Hans Christian Laursen.

Han har det derfor lidt ambivalent med, at skoleåret snart starter med en forventet neddrosling i mængden af bestillinger til følge.

- Den får stadig fuld skrue de næste uger, men herefter kan vi også begynde at se enden på det store boom, som vi har oplevet de sidste måneder. Og selv om det alt i alt er en lykkelig situation, hvor vi både skaber arbejdspladser og skattekroner samt sætter sving i underleverandørerne, så er der også en bagside af medaljen ved, at vi trækker hårde veksler på medarbejderne og samtidig ikke kan levere, som vi gerne vil, til vores kunder, konstaterer Hans Christian Laursen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.439