23948sdkhjf

NJA Furniture vil tage markedsandele i Skandinavien

Produktudvikling og investeringer i produktionen åbner op for salg i Skandinavien, hvor de første kædeaftaler allerede er i hus.
I en branche præget af udflytning og benhård priskonkurrence er møbelfabrikken NJA Furniture en ganske særlig fortælling. Virksomheden har ligget i Thisted Kommune siden etableringen i 1975 og solgte sidste år møbler for lidt over 130 mio. kroner. Men ikke et eneste i Danmark.

Den korte forklaring er, at virksomhedens setup er målrettet storskalaproduktion til de helt store møbelkæder i Europa, og i den sammenhæng er kundegrundlaget i Danmark ganske enkelt ikke stort nok. Samtidig har NJA traditionelt produceret møbler i fyrretræ, som ikke rigtig harmonerer med en moderne skandinavisk designtradition.

Det er ledelsen i fuld gang med at forandre nu. En mere moderne produktsammensætning og investering i nye og bedre maskiner udgør – sammen med en omstillingsparat medarbejderstab – hjørnestenene i en strategi, der stiller NJA langt stærkere i en møbelbranche, hvor den globale konkurrence vel aldrig har været hårdere end nu.

Succesfuld satsning på nye produkter
Administrerende direktør Allan Overgaard overtog ledelsen tilbage i 2011, hvor det gamle NJA Møbler var blevet til NJA Furniture som led i en rekonstruktion. Han har siden stået i spidsen for en omfattende forandringsproces, hvor fokus er flyttet fra produktion til salg.

Hvor man i det gamle NJA tog udgangspunkt i dét, man altid havde været dygtige til – nemlig at producere fyrretræsmøbler – tager det nye NJA udgangspunkt i kundernes og markedets behov. Derfor har virksomheden også taget konsekvensen af det kraftigt dalende marked for traditionelle fyrretræsmøbler. I stedet satser man nu på saml-selv møbler i MDF til det brede publikum, og det har været en succes.

- For to år siden udgjorde traditionelle fyrretræsmøbler 80 procent af omsætningen. I dag er den andel nede på 40 procent. I samme periode er salget af nye produkter vokset markant. Møbler, som er udviklet inden for de sidste to år, tegner sig i dag for 60 procent af omsætningen, fortæller Allan Overgaard til Wood Supply.

Har løftet overliggeren hele vejen rundt
NJA har altid haft den grundregel, at det er kunden, der bestemmer, hvad der skal produceres. Der skulle så at sige ligge en færdigforhandlet kontrakt, før maskineriet blev sat i gang. I dag arbejder virksomheden mere proaktivt med designudvikling ud fra filosofien om, at det handler om at have det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt.

Det har været med til at sætte skub i forandringsprocessen, for der var nok ingen, som havde bedt NJA om at lave spiseborde, hvis de kun havde haft en apotekerdisk at vise frem for indkøberne, som Allan Overgaard selv formulerer det.

- Vi har løftet overliggeren hele vejen rundt. Hvor vi før startede med et blankt stykke papir og spurgte; ”hvad vil I have”, reagerer vi i dag mere på markedet. Det betyder ikke, at vi skal ansætte designere og trendspottere og jagte det sidste nye fra Milano. Slet ikke. Vi løber fortsat efter det, de fleste vil have og fokuserer på det, man kan kalde rimeligt sikre produkter. Men vi har løsnet lidt op for den der med, at der skal være en kunde i den anden ende, før vi producerer. De nye produkter vil også til en vis grad blive lagerført, så vi kommer til at levere lidt hurtigere, forklarer NJA-direktøren.

Fleksibel produktion åbner for nærmarkeder
Investeringerne i produktionen betyder, at NJA i dag råder over større og mere avancerede maskiner end tidligere, hvilket medfører færre skift og hurtigere omstilling. Ikke mindst indkøbet af et nyt lakanlæg har gjort en forskel. Kvaliteten i bearbejdningen af emner er højnet markant, men mest væsentligt er, at tidsforbruget ved farveskift er nedbragt fra en halv time til mindre end et minut.

- Vi har været tidligere været meget fokuseret på de helt store kunder, fordi vi har opereret med en omkostningsstruktur, der har gjort det nødvendigt at afsætte serier i meget stor skala. Med investeringer i produktionen kan vi nu producere mindre serier, fortæller Allan Overgaard.

Dette, sammenholdt med et mere skandinavisk udtryk i designlinjen, har åbnet op for, at NJA så småt er begyndt at fokusere på hjemmemarkedet og de øvrige nordiske markeder.

- Vi er i gang og har de første aftaler i hus. Dialogen har udviklet sig hurtigere, end vi havde regnet med. Jeg tror, at vi på lidt længere sigt kan hente 30 pct. af vores omsætning i Skandinavien. Men vi kommer aldrig til at smide vores grundomsætning. De store kæder i Tyskland, Frankrig og Storbritannien er vores ’bread and butter’, understreger Allan Overgaard.

Benhårdt arbejde
Rent investeringsmæssigt har NJA taget et stort hop de sidste par år, og i den nære fremtid handler det derfor primært om mindre optimeringer.

Allan Overgaard ser den vellykkede turnaround og de seneste års resultater som beviset på, at det godt kan lade sig gøre at producere møbler til lav- og mellemsegmentet under danske himmelstrøg. Men det kræver fokus og benhårdt arbejde:

- Man skal ikke være blåøjet og tro, at det bliver som i gamle dage i møbelbranchen. Det er marginaler, vi arbejder med, og vi skal interessere os for det hele hver eneste dag, slutter han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079