23948sdkhjf

Jysk: Tilstedeværelsen i udlandet gør os skarpere

Skandinavien rimer på godt design, kvalitet og tryghed. Derfor hedder Jysk også " Scandinavian Sleeping", når virksomheden åbner butikker i eksklusive storcentre i Kina. Tilstedeværelsen i andre lande er med til at styrke dynegigantens konkurrenceevne.
Når Jysk åbner butikker i udlandet, skal de være både bedre og billigere end konkurrenterne. Det stiller store krav til alle processer i produktionskæden, og det er med til hele tiden at gøre dem skarpere på pris og kvalitet.

- Vi lærer meget af at være til stede i andre lande. Konkurrencen er benhård, og vi er derfor nødt til hele tiden at være på forkant med markedet, så vi for eksempel kan få produceret en dyne billigt, men forsvarligt. Vores leverandører skal være med på den rejse, forklarer Jonas Schrøder, kommunikations- og CSR-direktør i Jysk, og fortsætter:

- Vores vækst ud over landets grænser gør os mere konkurrencedygtige. For jo større vi er, desto større indkøbsvolumen har vi, og det betyder, at vi kan sælge billigere til kunderne.

Ifølge Jonas Schrøder er det helt afgørende for succes i udlandet, at man har styr på sit koncept og sit brand:

- Man skal tro på det koncept, man går til et nyt marked med. Selvom der går flere år, før en ny forretning giver overskud, skal man ikke gå i panik. Vi var i Sverige i 10 år, før det gav overskud, fortæller CSR- og kommunikationsdirektøren.

Skandinavien er cool
Et eksempel på, at det ikke altid er muligt at kopiere sit koncept i udlandet, viser Jysks erfaringer fra Kina. Her åbnede dynegiganten sine første butikker i 2010, og Jysk har været nødt til at skære konceptet til, så det passer til det kinesiske marked.

- Det er selvfølgelig altid klogt at lytte til markedet. Konceptet, som vi kører i Europa, appellerer ikke i høj nok grad til kineserne. Men vi kan se, at fortællingen om det skandinaviske er populært i Kina. Skandinavien er blandt andet lig med kvalitet, tryghed og god service. Kineserne har tillid til, at kvaliteten er i orden, og at vi også er der, hvis de skal have byttet en vare, siger Jonas Schrøder.

Det betyder, at en Jysk-butik i Kina skiller sig en del ud fra det, vi kender i Danmark. Butikkerne er langt mindre, de ligger i eksklusive shoppingcentre, og indretningen er skandinavisk inspireret med trægulve og danske designerlamper.

- I Kina henvender vi os til den højere middelklasse, og vores butikker er mere livsstilsbutikker med high-end produkter fra vores sortiment, men stadig til en konkurrencedygtig pris. Her bringer vi i høj grad den skandinaviske kultur i spil, påpeger Jonas Schrøder.

Jysk har i dag 18.500 medarbejdere og 2.127 butikker i 36 lande. I Danmark er der 96. Den første butik åbnede den 2. april 1979 i Aarhus – hvor den i øvrigt stadig ligger. Første butik uden for landets grænser blev åbnet i 1984 i Flensborg. Senest har Jysk åbnet den første butik i Indonesien. Den samlede omsætning i Lars Larsen Group er på 21,5 milliarder kr.

Artiklen er oprindeligt bragt i Dansk Erhvervs Avis

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112