23948sdkhjf

Fumac-optimisme trods stort underskud

Den jyske producent af erhvervsmøbler kom ud af 2012/13 med et minus på 12,2 mio. kr. Men med en ny strategi forventer ledelsen balance på bundlinjen i indeværende år.
Med en ny fokuseret vækststrategi går Fumac hårdt efter at vende udviklingen ovenpå et 2012/13, der sluttede med røde tal på bundlinjen for femte år i træk.

Underskuddet på 12,2 mio. kr. er en tilbagegang på over 10 mio. kr., og med tabet i 2012/13 er egenkapitalen mere end halveret i forhold til 2007/08, hvor Fumac senest fik overskud.

Målet nået i første halvår
Men trods den negative udvikling spirer optimismen på møbelfabrikken i Vinderup. I forbindelse med regnskabsafslutningen den 30. juni udarbejdede ledelsen en plan for at få Fumac i økonomisk balance, og virksomheden styrer nu mod et halvårsresultat, der er helt i overensstemmelse med planen.

- Denne gang har vi taget solidt fat, og vores optimisme er, føler vi, velbegrundet. Vi har nået de hovedmål, vi havde sat os, og når den bundlinje, vi havde som mål for første halvår, siger administrerende direktør Peter Kristensen til Wood Supply. Han vil dog på nuværende tidspunkt ikke love, at 2013/14 slutter med sorte tal på bundlinjen:

- Markedet kan påvirke os både positivt og negativt i andet halvår, men vi kommer hverken ud med et prangende resultat eller et stort underskud. Vi har styrer virksomheden stramt, og forventer et resultat tæt på nul. Vi har brugt dette år på oprydning og står godt rustet til vækst, vurderer direktøren.

Mere ud i marken
Peter Kristensen sad knap et halvt år for bordenden som bestyrelsesformand i Fumac, inden han pr. 1. november overtog posten som administrerende direktør fra indehaver Tommy Jensen. De to byttede ganske enkelt roller som led i en ny trestrenget strategiplan, der skal gøre Fumac i stand til at vinde terræn i et markant forandret marked for kontormøbler.

Med et øget fokus på varelager, produktivitet og salg handler det i første omgang om at genskabe den økonomiske balance, dernæst grundlaget for vækst. Konkret sigter Fumac mod at reducere sine omkostninger med 20 procent gennem en mere effektiv produktion og en strammere indkøbs- og lagerstyring. Salgsmæssigt skal Fumac langt tættere på forhandlerne og slutkundernes behov, end man har været vant til tidligere:

- Vi har afsat flere ressourcer til at være ude i marken frem for at sidde hjemme på kontoret. I sidste ende er det jo forhandlernes kunder, det handler om. Jo bedre vi kender vores forhandlere og deres kunder, og jo bedre de kender os, desto bedre kan vi løse udfordringerne i fællesskab, forklarer Peter Kristensen.

Fumac beskæftiger i dag lige omkring 60 medarbejdere.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078