BoConcept forventer vækst i andet halvår
Ny ledelsesstrategi og nye produktlanceringer skal indhente efterslæb ovenpå et lidt skuffende halvårsregnskab.
Det er primært vanskelige markedsforhold i Frankrig, usikkerhed i Tyskland og leveringsudfordringer i USA, der trækker i negativ retning. Samtidig har omsætningen været negativt påvirket af fortsatte fald i USD og JPY.
Trods den lidt skuffende omsætningsudvikling fastholder ledelsen sine forventninger om en vækst på 4 procent for hele regnskabsåret. Der er på den baggrund investeret kraftigt i markedsføring, implementering af ny performance-drevet ledelsesstrategi, flere produktlanceringer og fortsat ekspansion.
Resultat i den lave ende af tidligere udmeldinger
Resultatet for første halvår 2013/14 er et underskud på 4,4 mio. kr. efter skat, hvilket er en tilbagegang på 16,2 mio. kr. sammenlignet med året før.
Den lavere indtjening præges af, at der i første kvartal er anvendt ressourcer til konceptudvikling, markedsføring, hensættelser til tab på debitorer og overtagelse af kinesiske butikker. Det gav et utilfredsstillende driftsunderskud (EBIT) på 11,6 mio. kr., mens det tilsvarende resultat for andet kvartal på 7,0 mio. kr. er som forventet.
- Resultatudviklingen vil i 2. halvår 2013/14 blive styrket, efter den i første halvdel af året var præget af høje omkostninger til markedsføring og ca. 5 mio. kr. i restruktureringsomkostninger. EBIT-procenten forventes for regnskabsåret 2013/14 at blive i den lave ende af det tidligere udmeldte interval på 2,5-3,0 procent, oplyser BoConcept.
Nettotilgang på 10 butikker
Der er år til dato åbnet 18 butikker, heriblandt fem i Tyskland, tre i USA og tre i Japan. Samtidig er der lukket 13, og BoConcept-kæden bestod således af 255 butikker ved udgangen af oktober 2013.
Ved indgangen til regnskabsårets tredje kvartal står 17 butikker til planlagt åbning i dette regnskabsår, og samlet set forventer ledelsen at åbne 35 nye butikker i 2013/14, svarende til en nettotilgang på 10.
- De kommende åbninger vil være spredt på flere markeder. Der planlægges således yderligere åbninger i Tyskland, flere egne butikker i Japan (Osaka og Kobe) og ekspansion på vækstmarkeder i Latinamerika og i Mellemøsten/Afrika. Der er endvidere godt momentum i opbygning af pipeline i Kina og USA, oplyser BoConcept.