23948sdkhjf

Dansk initiativ vil indtage verdensmarkedet

Et unikt samarbejde skal give forældre og bedsteforældre over hele kloden lyst til og mulighed for at købe dansk tøj, møbler og legesager til børneværelset.
- Verdensmarkedet for børneprodukter er på tusind milliarder danske kroner. Danske små og mellemstore virksomheder har ikke muskler til hver især at gå ind på markeder som USA, Kina og Japan, men hvis vi går samlet, er vi faktisk en ret stor aktør.

Det siger Kasper Eis, administrerende direktør i virksomheden Kabooki, der er blandt deltagerne i projektet Børneplatformen, hvor stærke aktører på tværs af brancher og virksomheder vil trille danske produkter ind på alverdens børneværelser.

Kasper Eis ser ikke nogen problemer i at samarbejde med konkurrenter. Han er i stedet optaget af Børneplatformens store potentiale.

- Enhver aktør har selvfølgelig ting, man holder for sig selv, men der er masser, man sagtens kan dele, uden at det giver problemer for forretningen. Det vil jeg slet ikke være nervøs for, for mulighederne er så kæmpestore for hver enkelt af os, siger han.

Platform for fælles tiltag
Børneplatformen er opstået i kølvandet på konferencen Created4Kids, der fandt sted i Vejle sidste efterår. Her stod det tindrende klart, at danske børnevirksomheder kan hjælpe hinanden ind på det globale marked. Dansk design og kvalitet kombineret med vores værdier og børnesyn gør ’made in Denmark’ stærkt attraktivt for verdensmarkedets voksende middelklasser.

- På konferencen blev det tydeligt, at børnevirksomheder og organisationer i dén grad har lyst til at hjælpe hinanden på vej. Vores særlige danske syn på leg, læring og ligeværdigt samvær mellem børn og voksne er attraktivt for andre kulturer. Derfor samler vi nu et forum af virksomheder og forskere, som alle arbejder med børn og produkter samt services til børnesegmentet, så vi i fællesskab kan udvikle tiltag, der understøtter små og mellemstore virksomheders vej ind på nye markeder, fortæller direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, der står bag Børneplatformen.

Innovationsnetværket har netop inviteret til opstartsmøde den 24. juni, og siden datoen blev meldt ud, har Betina Simonsen fået et væld af henvendelser fra børneproducenter, som ønsker at høre nærmere. Hun kan fortælle virksomhederne, at de første initiativer på området allerede er sat i værk.

Tiltag på fjernmarkeder i fuld gang
- Vi er i fuld gang med en aktivitet under ’More Creative’. Her er målet at skabe en mobil retail/etail platform, der kan markedsføre produkter til 0-10-årige børn på fjernmarkeder som eksempelvis Kina eller Indien. Der skabes et koncept baseret på leg og læring, hvor virksomhederne brander danske værdier, fortæller Betina Simonsen.

Konceptet udvikles i dette forår og der samarbejdes tæt med internationale partnere og eksperter. Umiddelbart efter sommerferien inviteres interesserede virksomheder til en konference for at bidrage til projektets udvikling og høre om mulighederne for at blive en af de deltagende virksomheder.

Også denne aktivitet informeres der nærmere om på Børneplatformens opstartsmøde.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078