23948sdkhjf

Vækst for femte år i træk

2012 bød på yderligere fremgang i både omsætning og indtjening hos Dansani. De danske forhandlere er dog fortsat trængt af forbrugernes manglende købelyst.
Den sønderjyske badeværelseskoncern, Dansani, kan for femte år i træk melde om vækst på både top- og bundlinje.

Det netop offentliggjorte 2012-regnskab viser en samlet omsætning på 347 mio. kr. mod 336 mio. kr. året før. Resultatet før skat landede på 33 mio. kr., og det er en fremgang på 13 mio. kr. Dansani er dermed tilbage på niveau efter et lille dyk i 2011.

- I 2011 forventede vi ved årets start en større vækst, end vi realiserede, og gearede organisationen til et højere aktivitetsniveau. Det resulterede i den lavere indtjening i 2011. I 2012 har vi holdt igen på omkostningssiden og brugt kræfter på at udnytte vores eksisterende kapacitet så meget, at vi nu har pladsproblemer. Så på trods af de ret massive investeringer, vi fortsat foretager på IT- og produktudviklingssiden, er vores indtjening kommet op på niveau, siger administrerende direktør Carsten Friis.

Danmark halter efter
Baggrunden for den realiserede vækst er positiv udvikling på markederne i Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Østrig og Storbritannien. På det finske marked var udviklingen endda så god, at Dansanis distributør, Lattapiste, blev tildelt Prins Henriks Æresmedalje, som gives til udenlandske virksomheder, der gør et godt stykke arbejde for dansk eksport

Samtidig meldes der om fornuftig udvikling på nye markeder i Frankrig, Schweiz og Rusland, der fortsat i opbygningsfasen. Mindre positivt ser det ud i Holland og Danmark, hvor Dansanis forhandlere har det svært.

- Holland blev ramt forholdsvist sent af den økonomiske krise, og det mærker vi konsekvenserne af nu. Det danske marked må til gengæld beskrives som værende mere langtidsramt. Der er en udtalt mangel på købelyst hos forbrugerne, og vores forhandlere er trængte. Generelt må man sige, at vi i Danmark halter efter resten af Europa, siger Carsten Friis.

Nye salgsværktøjer
Netop derfor har Dansani fastholdt investeringerne i en ny IT-platform, der blandt andet omfatter salgsværktøjer og online salgstræning til butikspersonalet. Og investeringerne fortsætter i de kommende år.

- Det er afgørende for os at sikre, at vores forhandlere får de redskaber, de skal bruge for at drive en god forretning. Selv om problemstillingen er værst i Danmark, er der også i vores øvrige markeder en tendens til, at der bliver færre fysiske butikker. Vores produkter skal opleves, så derfor er dette en situation, vi skal vinde sammen med vores forhandlere, fastslår Carsten Friis.

Designmøbler på vej
På produktsiden er der i særdeleshed nye oplevelser på vej. I 2012 lancerede Dansani både den nye Curvo- og den nye Calidris-serie, som begge rammer premium-segmentet. Og i 2013 er der flere nyheder på vej.

- Vi oplever, at forbrugerne er klar til at købe ind i et højere segment. Designmøbler er efter en længere periode på vej ind igen. Derfor vil vores fokus i 2013 være på at lancere produkter til de design- og kvalitetsbevidste forbrugere, som ønsker en anderledes oplevelse på badeværelset, forklarer Carsten Friis, som dog samtidig pointerer, at Dansani fortsat arbejder med en produktsammensætning, der spænder over mange segmenter.

Tiltag afgørende
Generelt har Dansani investeret massivt i produktudviklingen gennem de senere år – investeringer, som koncernen forventer at se resultaterne af i 2013 og 2014.

- Vi forventer os meget af produktlanceringerne i det kommende år, lige som vi forventer, at væksten generelt vil fortsætte. Men vi har også i første kvartal 2013 kunnet mærke konsekvenserne af vores forhandleres situation. Derfor vil de tiltag, vi har iværksat for at hjælpe vores forhandlere – sammen med forbrugernes købelyst – være afgørende for det resultat, vi realiserer i 2013, siger Carsten Friis.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078