23948sdkhjf

Fremtidsudsigter fra en trængt branche

En del af træbranchen var forleden samlet i Århus for at finde veje ud af krisen. Inspirationen kom fra tre af industriens kompetente herrer.
Omtrent 100 aktører med tilknytning til træindustrien lagde onsdag i sidste uge vejen forbi Aros Kunstmuseum i Århus, da Moelven Danmark bød inden for til sit årlige træseminar.

Seminaret var det fjerde i rækken og havde ikke overraskende finanskrisen som sit altoverskyggende tema:

- For fire år siden mødtes vi her og kunne næsten ikke få armene ned. Nu skal vi hurtigst muligt have hænderne op ad lommerne for at overvinde krisen, sagde direktøren for Moelven i Danmark, Michael Helmershøj, der betegnede 2010 som et år med store udfordringer.

Dansk erhvervsliv står i stampe
Det samme gjorde DI’s erhvervsøkonomiske chef, Kent Damsgaard, der var den første af eftermiddagens tre oplægsholdere.

Godt nok er verdenshandlen og den globale produktion ved at komme til hægterne, men det gælder ikke helt for Danmark, som med Kent Damsgaards ord ”står lidt i stampe”.

Danmark skiller sig således ud som det land, der indtil nu har været dårligst til at genvinde den andel af vareeksporten, som blev tabt under krisen:

- Det bliver et langt, sejt træk at komme tilbage. I byggeriet bliver det endnu sejere. Det positive er, at vi ikke kommer længere ned, lød det fra DI-chefen.

Moelven-chef: Det bliver en god sommer
Dagens anden oplægsholder; direktør Johan Padel fra Moelven Timber, fik smilene frem blandt tilhørerne, da han entrede talerstolen med en humoristisk betragtning:

- Det ser da noget bedre ud for materialet træ, end det gør for landet Danmark, lød det fra divisionsdirektøren, der således gav udtryk for relativt positive forventninger til de kommende måneder.

Det hænger først og fremmest sammen med, at træindustrien efterhånden har normaliseret produktionen og sænket lagerniveauet i hele værdikæden. Det sikrer en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel og danner grundlag for optimisme; om end med forbehold.

Ifølge Johan Padel kan man nemlig være bekymret for, at priserne stiger lidt for hurtigt, hvilket igen vil øge produktionen og måske skabe et nyt overudbud, når vi kommer til årsskiftet.

Lokalt fokus sikrer markedsandele
Sidste taler i rækken var Jens Bach Mortensen, administrerende direktør i Jeld-Wen Europe, der er del af den familieejede dørproducent Jeld-Wen med base i Oregon, USA.

Hvor de to første indlæg havde et bredt fokus, valgte Jens Bach Mortensen at give tilhørerne et indblik i, hvordan hans virksomhed har grebet krisens udfordringer an.

Kort fortalt har Jeld-Wen forsøgt at fjerne fokus fra de overordnede budgetter. I stedet har man ladet selskaberne i de respektive lande agere ud fra handlingsplaner, der løbende justeres i forhold udviklingen og koncernens overordnede strategi.

Idéen bag tiltaget er at prioritere ledernes ressourcer, som primært skal bruges på lokale forhold frem for koncernrelaterede anliggender:

- Pengene tjenes jo ude på fabrikkerne. Det er også der, min løn kommer fra, sagde Jens Bach Mortensen og understregede, at det handler om at skabe en fælles forståelse for, at man ikke kan gøre alting på én gang:

- Hvis alt er vigtigt, er ingenting vigtigt, pointerede Jeld-Wen-direktøren.

Og strategien ser ud til at give bonus. I hvert fald kommer Jeld-Wen, ifølge Jens Bach Mortensen, ud af regnskabsåret 2009 med vundne markedsandele og højere indtjening, og også i 2010 er virksomheden kommet pænt ud af starthullerne.

Læs mere fra Moelvens Træseminar i de kommende dage her på Wood Supply .
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094